czwartek, 29 września 2016

Modlitwy księżniczki Jadwigi cz 3

<<-- Zacznij artykuł od początku


Litania do Jezusa Chrystusa


Eja Gospodnie Jesu Chryste,
ty wyszy kapłanie i pirwy biskupie,
jenżeś sam siebie ofiarował
twemu ojcu niebieskiemu
jednę wierną i prawą ofiarę
na ołtarzu świętego krzyża,
przyjmi ubogą grzesznicę
i barzo ubogiego człowieka
wszej cnoty i miłości,
jiż to sie stała człowiekowi od twej
głębokiej i przezdennej dobroty i twego miłosierdzia.

Twe święte ciało jednej karmiej
i twą drogą krew ku napiciu dał jeś
i przykazał jeś tako ciężko,
jako my twe święte ciało przymiem,
abychom na twą świętą mękę wspominali
i na twą gorzką śmierć.

Już proszę ciebie, przemilszy Jesu Kryste,
przez twą drogą krew,
ktoraż z twego serca świętego ciekła,
aby, miły Jesu Kryste, serce moje
poruszył w prawym skruszeniu i moję duszę
ucieszył wnętrznym weselim przeciwko
twemu bożemu daru.

Namilszy Jesu Kryste, ja grzeszna
proszę ciebie przez twe miłosierdzie,
ktorymżeś ty nas umiłował,
gdyś nas omył od naszych grzechow
w twej drogiej krwi, nauczy mie,
nieużytecznego człowieka,
nie prze moje dostojeństwo,
ale prze twe wielikie miłosierdzie
a twojim Świętym Duchem,
ktora cie ktorym strachem,
ktorym nabożeństwem,
ktorą miłością, iżbych mogła przyjąć,
twe święte ciało i twą drogą krew.

Wszechmogący Gospodnie i Zbawicielu,
daj mi twą miłość, tako aby moja dusza mogła myślić,
rozumieć i pomyślić o tej wielebnej świątości,
aby sie tobie lubiło.

Pośli, miłosierny Gospodnie, Świętego Ducha,
aby mi rzekł przez słowa swe głośno,
co by mie przyprawiło ku prawdzie i ku
wspomożeniu twej dostojnej świątości
twego wielebnego ciała i twej drogiej krwie.

Daj mi, miły Gospodnie, przez twą dobrotę,
abych ja czystym sercem a nabożną duszą
mogła przyjąć twe święte ciało i twą drogą krew
a zbaw moje serce od nieczystych myśli i uczyści
moję duszę od nieczystych lubości.

Pośli mi, miły Gospodnie,
twego świętego anjoła, iżby mie ostrzegł
i ode mnie odegnał wszytki zły duchy,
przez moc twego dostojnego ciała
i twej dostojnej krwie.

Odpądź ode mnie, Gospodnie, ducha
proznej chwały, nieprzyjaźń łakomstwa,
niewdzięczność złego pożądania i wszytko,
co by mie mogło albo chciało
od twej odłęczyć miłości,
iże od ciebie, miły Jesu Kryste,
przychodzi wielika cnota i wszelika czystota.

Ty, wszechmogący Gospodnie,
ja Nawojka proszę ciebie,
wlej w moję duszę rosę Świętego Ducha
i zagasi w mym sercu i w mych myślach
wszytko nieustawiczeństwo,
i ustawi we mnie czyste założenie
świętej miłości i czystotę ciała i dusze,
i umorz w mych piąci zmyślech, miły Gospodnie,
wszytko, co by mie mogło oddalić od wiekuistego żywota.

Gospodnie, daj mi prawą ciała mego czystotę
z drugimi świętymi, iżby mie wdzięczną
uczynili w twej świętej woli, abych ja ciebie
jako mego Boga i Zbawiciela,
ktoryż jeś uciecha żywota mego i duszy mej,
mogłabych cie przymować
ku wiecznemu zbawieniu memu.

Eja miły Jesu Kryste,
ktorym obrzędem mogę ja ciebie przymować?
Ty jeś Bog moj, ja twoj robak,
tyś moj stworzyciel, a ja twe stworzenie,
ty jeś świątość wszech świętych,
a <ja> grzeszny człowiek.

Ach miły Gospodnie,
ktorym skruszenim mego sierca,
ktorym strachem, ktorą ustawicznością,
ktorą czystotą mego żywota,
ktorą jasnością mej dusze mogłabych przyjąć
twą niebieską karmią,
gdzie to twe ciało w prawdzie przymuję
i twą świętą krew piję
gdzie się wirzchnia jedna[n]ją z niskim,
wysokie bostwo i z niskim człowiekiem.
Gdzie ty sam jeś wyszy kapłan [ie] i nawysza ofiara.

Eja miły Gospodnie,
kto może ciebie dostojnie przyjąć,
aliż ji ty dostojno sam uczynisz ku przyjęciu?
O miły Gospodnie, ja wiem dobrze,
ja wiem zaprawdę i poznawam na twej miłości,
iż ja nie jestem dostojna patrzyć
na twe święte ciało moima oczyma.

O miły Gospodnie, ja nie śmiem przystępić,
abych przyjęła mego stworcę
prze me wielikie grzechy
i prze me nieprzezpieczeństwo.

Ty, miły Gospodnie,
jesteś światłość wszego zbawienia,
a wżdy ja dobrze wiem, iż mię ty,
twa miłość, dostojną możesz uczynić,
nie tylko ze mnie, ale ze wszystkiego możesz
plemienia ludzkiego dostojnego uczynić,
ktoraż ja ciebie proszę, aby ty ze mnie
z ubogiej, grzesznej, jedynej,
prawdziwie uczynił człowieka.

Już ja ciebie proszę, Jesu Kryste namilejszy,
przez twe wszystko dostojeństwo przyjaj mi tego,
abych ja, grzeszna grzesznica,
mogła przyjąć ciebie samego, mojej duszy uciechę,
z strachem mego serca, ze łzami moich oczu,
z duchownym weselim i z bożym kochanim.

Daj mi, miły Gospodnie,
przez twą niewinną śmierć,
aby ma dusza poczuła twego
lica widzenie w bożej słodkości.

Miłosierny i wszechmogący Gospodnie,
daj mi poznać twą świętą mękę i rany twego serca.
Ty miły Panie, ogarń moje złe sierce
twym słodkim sercem
i pogrąży moje twarde serce we krwi twego serca,
aby moje serce rychłe było sie ciebie bać
i ciebie miłować, i ciebie poznać;
tego mi dopomoży, miły Gospodnie, twą świętą miłością.

Eja miły Gospodnie, pomoży mi twa miłość
i pośli w mię twe cnoty mistrza Świętego Ducha,
jen by zrownał rozum moj i oprawił me pożądanie,
co by mnie nauczył przyjąć twe święte ciało
i twą niebieską karmią i gdzie bych ja miała siedzieć
ku anjelskiemu stołu, gdzie to, ty miły Gospodnie,
chcesz nakarmić i napoić, oczyścić twego bostwa słodkością.

Eja miły Gospodnie, żywocie mojej dusze,
iże moja dusza nic nie może przez ciebie,
jenże jeś cześć wszelikiej dusze.
Zmiłuj się dziś nad moją duszą, napełni moj zmysł
twą świętą dobrotą i daj mnie,
aby twe święte ciało i twa dobra krew
miała przyć ku uzdrowieniu mojej dusze,
ku polepszeniu dobrych zbytkow
i ku ućwierdzeniu całej przezpieczności.

Amen.

 






Ciekawe artykuły:

    
    Zapoznaj się z innymi artykułami. Przejdź do zakładki Spis artykułów.

2 komentarze:

  1. Niezwykle ciekawe źródłowe teksty. Twój blog jest erudycyjny, oryginalny, jedyny w swoim rodzaju. Uważam, że powinieneś nie rezygnować, reklamować się dalej, żeby Twój blog zyskał większą liczbę czytelników, bo na to zasługuje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za miłe słowa. Niestety z tą promocją mam zawsze problem, bo szkoda mi czasu - w tym czasie bowiem mógłbym napisać kolejny ciekawy artykuł :). Zawsze jest to więc we mnie walka między publicystą a marketingowcem.

      Polecam przy okazji do przeczytania kolejny artykuł z tekstami źródłowymi, jaki ukaże się gdzieś za tydzień. Będą to opowieści i legendy ludu polskiego o Matce Bożej.

      Usuń

Wspomóż mnie lub zostań moim patronem już od 5 zł - sprawdź szczegóły

Moje e-booki

Kliknij w okładkę, aby przejść do strony książki

Przejdź do strony książki Przejdź do strony książki