<<-- Przejdź do części 1
4. Gdy naciśniesz przycisk „Sprawdź”
Pierwsza część kodu
procedury sprawdzającej jest identyczna z tymi rozwiązaniami, które
stosowaliśmy już nie raz w poprzednich zabawach, pomijamy więc
komentarz do niej.
Zupełnie nowym
rozwiązaniem w naszych dotychczasowych projektach jest możliwość
podpowiedzi, w przypadku udzielenia niepoprawnej odpowiedzi:
begin
ShowMessage('Niestety
źle'); //wyświetl komunikat o
złej odpowiedzi
Niepoprawne:=Niepoprawne
+ 1; //dodaj
punkt do niepoprawnych odpowiedzi
ShowMessage(('Powtórzę
jeszcze raz: Słowo ma ' + IntToStr(Ilosc_liter) + ' liter.
Zaczyna się na literę ' + Litera1 + '. Druga
litera to ' + Litera2 + ' , a kończy na
literę ' + Litera3));
Po wyświetleniu
komunikatu o złej odpowiedzi i zwiększeniu liczby niepoprawnych
odpowiedzi w tabeli wyników wprowadzamy nasze nowe rozwiązanie,
czyli podpowiedź.
Zgodnie z założeniem
program zdradzi nam, jaka jest druga litera słowa. Razem z
poprzednimi informacjami, czyli jaka jest pierwsza i ostatnia litera
oraz, z ilu liter składa się słowo, zostaje ona
podana w pojawiającym się komunikacie ShowMessage, który wyświetli
ponowne zapytanie.
W podobny sposób możemy
wprowadzać kolejne podpowiedzi, zdradzając, jakie są kolejne
litery słowa. Aby zapanować nad tymi podpowiedziami, będziemy
musieli stworzyć system liczenia, która to z kolei nieudana próba
odpowiedzi. System taki możemy wykonać na przykład na bazie
dodatkowej zmiennej, zliczającej próby i zespołu warunków, na
przykład: