Każdy, kto
musiał kiedyś skorzystać z wiersza poleceń (cmd), wie, że jego
obsługa, choć niezbyt skomplikowana, nie jest zbyt komfortowa. Sam
nieraz łapałem się na tym, że rezygnowałem z czegoś, co
chciałem zrobić w komputerze, gdy tylko pomyślałem, że będę
musiał skorzystać z wiersza poleceń. Znalazłem jednak dobre
rozwiązanie, które w tym artykule opiszę.
Obsługa wiersza poleceń
Problem z
obsługą wiersza poleceń bierze się z trybu tekstowego, w jakim on
pracuje, choć z tego trybu korzystają i inne aplikacje konsolowe.
Komuś przyzwyczajonemu do wersji graficznych perspektywa wpisywania
za każdym razem dziwacznych, nic niemówiących poleceń, często z
różnymi operatorami, nie jest zbyt zachęcająca. Wystarczy jeszcze
pomylić się przy wpisywaniu, choć o jedną literkę, aby po
uruchomieniu polecenia, program zgłosił błąd i całe polecenie
trzeba wpisywać od nowa.
Rozwiązanie,
jakie proponujemy, polega na utworzeniu sobie graficznej nakładki na
wiersz poleceń, która usprawni naszą pracę z tym narzędziem. Do
realizacji tego celu potrzebna będzie znajomość programowania, ale
na tak podstawowym poziomie, iż każdy powinien dać sobie z tym
radę – wystarczy, że będzie posiadał odpowiednie środowisko
programistyczne. My skorzystaliśmy z języka programowania Delphi
firmy Borland, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby napisać taką
nakładkę w innym języku.
Nakładka graficzna na wiersz poleceń
Przystępując
do projektowania nakładki graficznej do obsługi wiersza poleceń,
ustalamy, że wystarczy na tylko okno do wpisywania polecenia oraz
przycisk, za pomocą którego uruchomimy procedurę wykonującą to
polecenie. Dla zwiększenia komfortu pracy wstawimy jeszcze drugi
przycisk, którego zadaniem będzie wyczyszczenie okna, kiedy wpisane
polecenie przestanie być potrzebne. Taka konstrukcja okna (w
przeciwieństwie do wiersza poleceń) pozwala nam dokonywać zmian w
poleceniu, poprawiać błędy lub testować polecenie z użyciem
różnych operatorów. Jest to duże ułatwienie, gdyż nie musimy za
każdym razem wpisywać od nowa całego polecenia – po uruchomieniu
programu, polecenie bowiem pozostaje widoczne w oknie.
Nakładka
graficzna na wiersz poleceń
|
W prezentowanym
przez nas przykładzie skorzystaliśmy z prostego okna, czyli
komponentu Edit, ale równie dobrze moglibyśmy użyć innych
komponentów do wpisywania tekstu (memo, richedit itp.) – nie ma to
większego znaczenia. Zauważmy jeszcze jedną zaletę takiej
konstrukcji, mianowicie, nie musimy wcale wpisywać polecenia
ręcznie. Jeśli mamy dostęp do pełnego polecenia, np. ze strony
internetowej, możemy je zaimportować do naszego programu za pomocą
zwykłej metody kopiuj-wklej. W wierszu poleceń nie jest to możliwe
– musimy wpisywać polecenie znak po znaku.
Kod programu
Poniżej
przedstawiamy pełny kod programu, który jest nakładką graficzną
dla wiersza poleceń.
unit
Unit1;
interface
uses
Windows,
Messages, SysUtils, Variants, Classes, Graphics, Controls, Forms,
Dialogs,
StdCtrls, ShellApi, ExtCtrls;
type
TForm1
= class(TForm)
Edit1:
TEdit;
Label1:
Tlabel;
Button3:
TButton;
Button4:
TButton;
procedure
Button3Click(Sender: TObject);
procedure
Button4Click(Sender: TObject);
private
{
Private declarations }
public
{
Public declarations }
end;
var
Form1:
TForm1;
implementation
{$R
*.dfm}
//obsługa
Wiersza poleceń (cmd)
procedure
TForm1.Button3Click(Sender: TObject);
var
Polecenie:
string; //zmienna dla pełnego polecenia dla
wiersza poleceń
begin
Polecenie:=
'/k '+ Edit1.Text;
ShellExecute(Application.Handle,
nil,'cmd',PChar(Polecenie), nil,SW_SHOW);
end;
//wyczyść
polecenie cmd
procedure
TForm1.Button4Click(Sender: TObject);
begin
Edit1.Clear;
end;
Jak widzimy po kodzie,
nie jest on zbyt skomplikowany, a całe właściwe polecenie
ogranicza się do kilku linijek kodu.
Z uwagi na to, iż w
oknie Edit chcemy wpisywać różne polecenia, we właściwym
poleceniu ShellExecute wstawiamy zmienną „Polecenie”, która
będzie przechowywać wpisane przez nas polecenie w oknie Edit.
Obsługa wykonanej przez
nas nakładki jest bardzo prosta. W oknie Edit wpisujemy lub wklejamy
polecenie do wykonania i klikamy w przycisk Wykonaj. Program
automatycznie uruchomi wiersz poleceń, wpisze do niego nasze
polecenie i nakaże mu je wykonać. W ten oto prosty sposób
uciążliwa do tej pory obsługa wiersza poleceń przestanie być dla
niejednego zmorą.
W podobny sposób jak ten
opisany przez nas możemy wykonać nakładki graficzne do innych
aplikacji konsolowych, o czym przekonamy się w dwóch następnych
artykułach. W kolejnej części przygotujemy nakładkę dla
walidatora kodu epub o nazwie ePubCheck (przydatny przy
sprawdzaniu e-booka w formacie ePub), a w ostatniej części
zaproponujemy nakładkę do konwertera Kindlegen firmy Kindle,
którego celem jest utworzenie e-booka w formacie mobi z wersji ePub.
Ciekawe artykuły:
- 10 porad praktycznych dla początkującego elektryka
- Jak naprawić modem internetowy
- Prąd zmienny- prąd stały, czyli o tym jak wyprostować prąd
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz