Strony

poniedziałek, 14 maja 2018

Nakładki graficzne do aplikacji konsolowych

Rozpoczynamy krótki cykl artykułów poświęconych usprawnieniu pracy z aplikacjami trybu tekstowego, czyli takimi, w których zamiast klikać w graficzne elementy (np. przyciski), trzeba wpisywać konkretne polecenia do wykonania, często posługując się składnią mało dla nas intuicyjną.


aplikacje konsolowe w nakładce graficznej

Dawniej, zanim pojawiły się Okienka (Windows), z programem komputerowym komunikowaliśmy się wyłącznie poprzez wpisywanie poleceń, które ma on wykonać – choćby dobrze znany DOS. Pozostałością tej epoki jest np. wiersz poleceń (cmd), który możemy wykorzystywać w swoim komputerze do zarządzania i diagnostyki systemu. Czasami też spotykamy inne programy oparte na wersji konsolowej. My zajmiemy się trzema z nich. Będą to: wiersz poleceń (cmd), ePubCheck – walidator kodu ePub do sprawdzania e-booka w formacie ePub oraz Kindlegen – konwerter pliku (e-booka) ePub do formatu mobi firmy Kindle.

Każdy, kto choć raz korzystał z wiersza poleceń, wie, że jego obsługa nie jest zbyt przyjemna. Dla kogoś, kto przyzwyczajony jest do wersji graficznych, gdzie wystarczy kliknąć, aby program wykonał polecenie wpisywanie często długich, nic niemówiących poleceń jest mało atrakcyjne. Gdy jeszcze przy wpisywaniu polecenia pomylimy się i program zgłosi błąd, całe to polecenie będziemy musieli wpisywać od nowa. To tylko utwierdza nas w niechęci do stosowania takich programów.

W tym cyklu proponujemy rozwiązanie, które uwolni nas od tych wszystkich negatywnych cech. Nie musimy bowiem godzić się na obsługę narzędzia, które nie jest dla nas intuicyjne. Wykorzystując proste polecenia programistyczne, zrobimy sobie graficzne nakładki do wspomnianych wyżej programów tak, aby jak najbardziej uprościć pracę zwłaszcza w zakresie wpisywania poleceń (często tych samych lub podobnych) i ścieżki dostępu do pliku, które zazwyczaj jest dosyć długa.

W naszych projektach wykorzystaliśmy język programowania Delphi, ale można takie nakładki bez większego problemu wykonać w języku C lub innym. Idea nakładki graficznej jest prosta: tworzymy prosty program, który będzie zawierał jeden lub kilka przycisków, które po kliknięciu uruchomią wykonanie przypisanego do nich polecenia. Zaletą nakładki jest jej prostota dająca użytkownikowi komfort korzystania z programu. Zamiast wpisywać ręcznie długą ścieżkę dostępu do piku, wystarczy wykorzystać okno dialogowe do otwierania pliku znane z systemu Windows i kursorem wskazać interesujący nas plik. Polecenie programistyczne samo pobierze tę ścieżkę dostępu i wstawi ją do polecenia wykonawczego naszego narzędzia – no i oczywiście polecenie to wykona. Zaoszczędzamy tym samym czas i nerwy, bo wszelkie negatywne odczucia spowodowane korzystaniem z mało intuicyjnych programów znikną.

Na koniec wskażemy jeszcze najważniejszą z naszego punktu widzenia zaletę programów typu konsolowego, jaką możemy wykorzystać. Otóż nic nie stoi na przeszkodzie, aby w jednym programie zebrać kilka takich narzędzi, które – poprzez osobne przyciski – możemy wykorzystać w swojej pracy. Poniżej przedstawiamy przykład takiego właśnie mini kombajnu.

kindlegen i epubcheck w wersji graficznej

Program ten został przygotowany w celu usprawnienia pracy przy tworzeniu książek elektronicznych, czyli e-booków. Trzecie polecenie (wiersz poleceń) został dodany tylko przy okazji i sam nie bierze żadnego udziału w tworzeniu e-booków.

Niniejszy cykl artykułów jest opisem właśnie tego programu, który nazwaliśmy eBooker. Umieściliśmy go w naszym komputerze w katalogu „Program files”, więc w kodzie poszczególnych opcji spotkamy się z tymi informacjami (C:\PROGRA~\Ebooker). W kolejnych trzech artykułach przedstawimy dokładnie każdy z tych projektów, łącznie z pełnym kodem tak, aby na jego podstawie można było sobie wykonać taką nakładkę we własnym zakresie. Zapraszamy więc do poszczególnych części:



  






Ciekawe artykuły:

    
    Zapoznaj się z innymi artykułami. Przejdź do zakładki Spis artykułów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz