W ostatnim
artykule poświęconym hieroglificznym słowom prezentujemy
listę prawie stu egipskich bogów, bóstw i półbogów zapisanych w
hieroglifach. Czasem w inskrypcjach spotykamy całe rady bogów, a
przy każdym hieroglify podają imię danego boga. Dobrym tego
przykładem jest jedna z kart księgi umarłych, którą podawaliśmy
w artykule pt. „Odczytywanie hieroglifów”, na której to
widzimy Sąd Umarłych z całym gremium najważniejszych bogów – a
przy każdym oczywiście podpis, kto to jest.
Jako
uzupełnienie materiałów źródłowych podajemy także podstawowe
dane o prezentowanych bogach, które mogą być pomocne w ich
identyfikacji, a więc przede wszystkim ikonografia i święte
zwierzę. Jest to szczególnie przydatna wiedza, gdyż czasami
egipscy skrybowie – z braku miejsca lub ochoty – zapisywali
imiona bogów w sposób symboliczny. Stąd właśnie w imieniu
faraona „Totmes” widzimy ptaka o nazwie ibis, ale nie czytamy to
imię jako „Syn ibisa”, tylko jako „Syn Tota”, bo ibis jest
świętym ptakiem boga Tota.
Z uwagi na
różne historyczne rozbicia dzielnicowe starożytnego Egiptu (Dolny
i Górny Egipt, kulty lokalne), w wierzeniach Egipcjan odnajdujemy
wielu bogów mających pod swym patronatem te same obszary (bóg
nieba, księżyca itd.), co często łączyło się z brutalną walką
kapłanów o wpływy, stąd też w starożytnym Egipcie obserwujemy
znane w historii kultury zjawisko łączenia podobnych bogów w
jednego – jako jeden bóg o wielu wcieleniach. Tak było, chociażby
z bogiem Re, który został połączony z bogiem Amonem (gdy do
władzy doszedł faraon z konkurencyjnej niż dotychczas dzielnicy
Egiptu) i odtąd występował Amon-Re, jako najważniejszy bóg
Egiptu.
Bogowie starożytnego Egiptu
Imiona bogów w hieroglifach |
domena:
bóg słońca
ikonografia:
wyobrażany jako świetlisty młodzieniec płynący po nieboskłonie
barką, dysk słoneczny. Przedstawiany był także z dyskiem
słonecznym na głowie i głową Sokoła.
święte
zwierzę: byk Mnewis
komentarz:
Co rano Re wschodzi spoza góry Manu i żegluje po niebie na Barce
Milionów Lat nosząc podwójną koronę. Nocą wędruje przez świat
podziemny na łodzi Mesektet jako mumia Auf lub Auf-Re. Przesiadając
się na dzienną barkę Auf, łączy się z Chepri, swoim młodym ja,
którego symbolem jest skarabeusz popychający kulę słoneczną.
Amon
Amon |
domena:
pierwotnie: bóstwo powietrza i urodzaju, potem: jeden z
najważniejszych bogów, złączony z Re jako Amon-Re.
ikonografia:
1. Baran
2. Człowiek z
głową barana
3. Człowiek w
czapce z dwoma długimi piórami
święte
zwierzę: baran, gęś
komentarz:
Z bogami Chonsu i Mut tworzył triadę.
Ptah
Ptah |
domena:
bóg rzemieślników i artystów
ikonografia:
człowiek z ogoloną głową i berłem w dłoni
święte
zwierzę: byk Hapi
komentarz:
jeden z bogów-stworzycieli wraz z Atonem i Re
Chepri
Chepri |
domena:
bóg wschodzącego słońca
ikonografia:
skarabeusz, skarabeusz z tarczą słoneczną
święte
zwierzę: skarabeusz
komentarz:
wschodzące słońce. W kulcie heliopolitańskim był żywą emanacją
boga Re i ojcem pierwszej pary bogów. Identyfikowany z Atumem
symbolizował zmartwychwstanie – dnia po nocy, ale także
zmarłych.
Neit
Neit |
domena:
bogini wojny, opiekunka wojowników i myśliwych
ikonografia:
1. Kobieta
trzymająca w ręku strzały
2. kobieta z
dwoma krokodylami, które karmi piersią
3. Jej emblemat
to tarcza ze skrzyżowanymi strzałami
komentarz:
wspólnie z Utu władała Dolnym Egiptem
Ozyrys
Ozyrys |
domena:
bóg życia, zmian zachodzących w przyrodzie, wód, wegetacji
roślinnej. Po zmartwychwstaniu bóg świata zmarłych i sędzia ich
dusz
ikonografia:
mumia z koroną i insygniami władzy: berłem i batem
święte
zwierzę: szakal
komentarz:
Powszechnie panowało przekonanie, że Ozyrys odradza się pod
postacią swego syna – boga Horusa i jako taki rządzi Zachodnią
Krainą.
Izyda
Izyda |
domena:
bogini magii, władczyni nieba i ziemi
ikonografia:
kobieta z rogami krowy (albo księżyca w trzeciej kwadrze) oraz
tarczą słoneczną (lub podwójną koroną), często z małym
Horusem na kolanach lub kobieta z hieroglifem swego imienia na głowie
święte
zwierzę: krowa
komentarz:
wcielenie Wielkiej Macierzy. Czczona jako wzorowa żona i matka.
Imiona bogów Egiptu w hieroglifach |
Neftyda
Neftyda |
domena:
opiekunka zmarłych, bogini śmierci
ikonografia:
przedstawiana jako kobieta z hieroglifem swojego imienia na głowie
komentarz:
w czasach hellenistycznych identyfikowana była z Afrodytą i Nike.
Szu
Szu |
domena:
bóg powietrza
ikonografia:
wyobrażany był jako mężczyzna o rozpostartych skrzydłach,
trzymający w rękach symbole życia i powietrza
święte
zwierzę: lew
komentarz:
rozdzielał Geba (ziemię) od Nut (nieba)
Chonsu
Chonsu |
domena:
bóg księżyca
ikonografia:
Przedstawiany był jako człowiek odziany w rodzaj całunu, z głową
sokoła czy ibisa, którą wieńczył dysk księżycowy lub jako
dziecko z warkoczem.
święte
zwierzę:
komentarz:
u schyłku Nowego Państwa zyskał aspekt boga-uzdrowiciela.
Montu, Mont
Montu |
domena:
bóg wojny
ikonografia:
człowiek o głowie sokoła, słonecznym dyskiem i dwoma piórami.
święte
zwierzę: byk Buchis
komentarz:
bóg-wojownik
Maat
Maat |
domena:
bogini prawdy i sprawiedliwości
ikonografia:
kobieta ze strusim piórem na głowie
komentarz:
uosobienie ładu we wszechświecie
Mut
Mut |
domena:
bogini nieba, opiekuńcze bóstwo Górnego Egiptu
ikonografia:
przedstawiana jako sęp lub lwica, później po prostu jako kobieta
święte
zwierzę: sęp
komentarz:
Jej epitety to „Władczyni Aszeru” (w Tebach) oraz „Pani
dziewięciu łuków”
Geb
Geb |
domena:
bóg Ziemi, patron roślinności i gwarant płodności egipskiej
ziemi, pan węży i skorpionów.
ikonografia:
przedstawiany w postaci leżącego człowieka otulonego zielenią, z
gęsią i emblematami królewskimi.
święte
zwierzę: gęś
komentarz:
W czasie Sądu Ozyrysa pełnił funkcję przewodniczącego „ławy
przysięgłych”.
Aton
Aton |
domena:
jedyny, prawdziwy bóg w monoteistycznej wizji świata Echnatona
ikonografia:
dysk słoneczny z promieniami zakończonymi dłońmi
komentarz:
widzialny przejaw Re
Imiona egipskich bogów zapisanych w hieroglifach |
domena:
bóstwo lotosu
ikonografia:
1. Dziecko
siedzące na kwiecie lotosu
2. Mężczyzna
z lotosem jako koroną na głowie
komentarz:
Był młodzieńczą wersją boga Atuma, który według wierzeń
kapłanów z Memfis zrodził się, pojawiając na prapagórku podczas
czynu stworzenia świata, którym był sam Ptah.
Set
Set |
domena:
bóg zła, nocy i burzy, pustyni, pan obcych ziem
ikonografia:
leżący pies z pionowo sterczącym ogonem, długą szyją i
spiczastymi uszami
święte
zwierzę: krokodyl, hipopotam
komentarz:
zabójca Ozyrysa. Dostał w posiadanie Górny Egipt
Selkis, Selket, Selkit
domena:
opiekunka sarkofagu
ikonografia:
kobieta ze skorpionem na głowie lub kobieta z ciałem skorpiona.
święte
zwierzę: skorpion
Sobek
Sobek |
domena:
bóg wód, czasem traktowany jako personifikacja zła i śmierci
ikonografia:
mężczyzna o głowie krokodyla, czasem jako krokodyl z głową
sokoła, lwa, byka, barana lub szakala bądź jako krokodyl. Na
głowie nosił koronę składającą się z dwóch piór, dysku
słonecznego i baranich rogów.
święte
zwierzę: krokodyl
komentarz:
wiązano go z bogiem Re, jako jedną z jego dusz.
Satis
ikonografia:
kobieta w koronie Górnego Egiptu ujętej w rogi antylopy
komentarz:
Satis stanowiła personifikację regionu – Elefantyny i północnej
Nubii.
Re-Harachte
Re-Harachte
(po prawej) i Hathor
|
ikonografia:
człowiek z głową sokoła i dyskiem słonecznym na głowie
święte
zwierzę: sokół
komentarz:
bóstwo powstałe z połączenia Re i Harachte.
Anubis
Anubis |
domena:
bóg zmarłych odprowadzający dusze na sąd, opiekun balsamistów,
grobów, cmentarzy i mumifikacji.
ikonografia:
szakal siedzący na postumencie lub człowiek z głową szakala
święte
zwierzę: szakal
komentarz:
W kontekście grobowym Anubis zawsze jest przedstawiany jako
towarzysz mumii zmarłego, którego ma strzec.
Anubis jako szakal |
domena:
bogini pierwszej katarakty
ikonografia:
kobieta z szerokim pióropuszem na głowie
święte
zwierzę: gazela
Nechbet
domena:
opiekunka Górnego Egiptu
ikonografia:
sęp lub kobieta z głową sępa z rozpostartymi skrzydłami.
święte
zwierzę: sęp
komentarz:
w okresie predynastycznym stała się tytularną boginią Górnego
Egiptu
Grafiki przedstawiające bogów pochodzą z wolnej encyklopedii Wikipedia.
Ciekawe artykuły:
Niesprawiedliwym jest, że często człowieczą inkarnacje Bóstwa jaką jest postać Seta do której przypisuję się domenę zła wraz z zabójstwem Ozyrysa, często przypisuję się jego odpowiednikowi. Mówi się, że postać Seta w ludzkiej postaci to trzeci syn zaraz po Kainie i Ablu jako ten który rekompensował stratę jednego z synów Adape podczas sprzeczki z sobą dwóch braci. Jakkolwiek często w Egipcie przypisywano ludzkie znaczenia Bogów jako imion i w ten sposób niesprawiedliwym staje się objęcie również szlachetnością człowieczej postaci
OdpowiedzUsuńz jakiej dany Bóg podlegał domenie. Słysząc imię Set zaraz z wszystkim kojarzy się one ze złem a przecież Set kochał bardzo swojego brata, jednego i drugiego po mimo, że jeden z nich zabił jednego. Set również mieszkający w państwie Egiptu też był dobry. Kiedy zabito Ozyrysa, były zapiski skrybów mówiące o tym, że niemożliwym jest przez jednego człowieka zmasakrować w ten sposób ciała, ponad to jeden z nadwornych wyższych rangą osób (Nie pamiętam imienia) zeznał iż widział Seta w miejscu poćwiartowanych zwłok Ozyrysa w zupełnie nie poplamionym przez krew jaką odznaczał się charakter zabójstwa stroju.