czwartek, 9 sierpnia 2018

Egipskie słowa w hieroglifach z polskim tłumaczeniem

Czasem zwracają się do mnie Czytelnicy z prośbą o pomoc w odczytaniu inskrypcji hieroglificznej znajdującej się na jakimś przedmiocie lub plakietce, które kupili bądź otrzymali od kogoś. Nie mając pewności co do treści napisu, z obawy czy czasem nie ma on związku z magią, szukają sposobu na odczytanie inskrypcji lub przynajmniej uzyskanie informacji, czy jest to przedmiot bezpieczny, niezwiązany z magią. W ten oto sposób – zazwyczaj poprzez wyszukiwarkę Google – trafiają na ten blog lub na mój darmowy e-book pt. „Odczytywanie hieroglifów”, który jest dostępny w sieci.

odczytywanie hieroglifów pdf robert trafny
Odczytywanie hieroglifów” - mój darmowy e-book
 
Tematyce poświęconej odczytywaniu hieroglifów poświęciłem już na tym blogu kilka artykułów, włącznie z podręcznym słownikiem hieroglificzno-polskim, w którym zawarłem kilkadziesiąt hieroglificznych słów często spotykanych w staroegipskich inskrypcjach. Dziś przedstawiam kolejny zbiór prawie 60 słów, które w inskrypcjach występują równie często, jak te ze słownika.


Hieroglify słownik


Słowa zawarte w tym zestawieniu pogrupowane zostały według rozpoczynających je pierwszych znaków tak, aby łatwiej można było odszukać konkretne słowo. W taki też sposób stworzyłem swój prywatny słownik hieroglificzno-polski, podobnie jak nasze współczesne słowniki językowe grupują słowa rozpoczynające się od kolejnych liter alfabetu.

Prezentowane w tym zbiorze słowa wraz ze słowami z poprzednich moich artykułów dadzą już Czytelnikowi wystarczającą bazę do tego, aby próbować zrozumieć treść spotkanej przez siebie inskrypcji, a nawet odczucia satysfakcji, kiedy uda się odczytać, choć kilka słów, czego każdemu Czytelnikowi życzę, bo jest to rozrywka umysłowa znacznie lepsza od rozwiązywania krzyżówek. :)

słownik hieroglifów

jak odczytać hieroglify egipskie

egipskie słowa w hieroglifach

jak czytać egipskie hieroglify






Ciekawe artykuły:

    
    Zapoznaj się z innymi artykułami. Przejdź do zakładki Spis artykułów.

5 komentarzy:

  1. Będąc jakoś w 1 gimnazjum uznałam, że nauczę się i pisać, i czytać hieroglify. Zrezygnowałam po dwóch dniach "nauki", ale to faktycznie jest bardzo fajna zabawa. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, rozrywka niezła. Doskonała alternatywa dla tych, którym znudziło się rozwiązywanie krzyżówek :) Lepszej rozrywki umysłowej i przygody w jednym trudno sobie wyobrazić.

      Usuń
  2. To źle jest tłumaczone, mama i tata powinno być odwrotnie, to ptak jest głową rodziny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tłumaczenie jest prawidłowe. Słowo "mt" (Mut) może oznaczać bądź boginię Mut, bądź matkę. Być może stąd pochodzi pochodzenie europejskiego słowa "matka": łacińskie "mater", angielskie "mother" czy niemieckie "Mutter".

      Usuń
  3. OMG ale jesteś matkowaty

    OdpowiedzUsuń

Wspomóż mnie lub zostań moim patronem już od 5 zł - sprawdź szczegóły

Moje e-booki

Kliknij w okładkę, aby przejść do strony książki

Przejdź do strony książki Przejdź do strony książki