Powszechnie przyjmuje się,
że w działaniach SEO, a zwłaszcza w pozycjonowaniu ważne jest,
aby nasz artykuł znalazł się na pierwszej stronie w wynikach
wyszukiwania przeglądarki internetowej, głównie Google, bo to z
niej większość użytkowników korzysta. Wysoka pozycja na liście
wyszukiwania ma nam zapewnić duży ruch płynący z wyszukiwarki.
Powyższe podejście jest
jak najbardziej rozsądne, niemniej jednak mocno przesadzone, jak to
zaraz wykażemy na konkretnych przykładach. Na pewno warto być ze
swoim artykułem na pierwszej stronie z wynikami wyszukiwania, bo
jeśli nasz artykuł będzie znajdował się na stronie 20, to możemy
być pewni, że żadnego ruchu z wyszukiwarki nie odnotujemy –
niewiele bowiem osób przegląda wyniki wyszukiwania tak głęboko.
Zdecydowana większość użytkowników – jak to wiemy zresztą po
sobie – kończy przeglądanie wyników na pierwszej, no, może na
drugiej stronie.
Czy warto dbać o wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania
Niniejszy artykuł
przedstawia zestawienie moich artykułów, które znajdują się na
pierwszych stronach z wynikami wyszukiwania dla konkretnych zapytań,
które poniżej podaję.
Jak widzimy z poniższego
zestawienia, znajdowanie się artykułu na pierwszej stronie
wyszukiwarki wcale nie oznacza automatycznie dużego ruchu z tego
kierunku. Dużo jednak zależy od tematyki artykułu – trudno
bowiem oczekiwać, aby tysięcy ludzi co miesiąc interesowało np. w
jaki sposób myje mydło, stąd też i nieduża ilość wyświetleń
takiego artykułu jak widać w zestawieniu:
(Pozycja) –
Artykuł – zapytanie – Ilość wyświetleń
(1) – „Prąd
zmienny – prąd stały, czyli o tym jak wyprostować prąd” –
prąd zmienny/jak wyprostować prąd – 2050
(1) – „Kim
byli święci” – kim byli święci – 17
(1) –
„Słownik hieroglificzno-polski” – słownik
hieroglificzno-polski – 24
(1) –
„Przechwyt klawiatury w Delphi” – przechwyt klawiatury w
delphi – 100
(1) –
„Zagadki staropolskie” – zagadki staropolskie – 150
(1) –
„Śmieszne słowa staropolskie” – śmieszne słowa
staropolskie – 450
(1) –
„Krzyżówki matematyczne z rozwiązaniami” – krzyżówki
matematyczne z rozwiązaniami – 40
(2) –
„Zagadki matematyczne” – zagadki matematyczne – 3200
(2) –
„Wyprowadzenie wzoru na dylatację czasu” –
wyprowadzenie wzoru na dylatację czasu – 52
(3) – „Jak
wygląda powierzchnia Księżyca” – jak wygląda powierzchnia
księżyca – 9
(3) –
„Staropolskie opowieści” – staropolskie opowieści –
28
(4) – „Jak
myje mydło” – jak myje mydło – 150
(4) –
„Dawne gry w karty” – dawne gry w karty – 25
(5) –
„Papirus Rhinda” – papirus rhinda – 15
(6) –
„Korzyści płynące z biegania” – korzyści płynące z
biegania – 14
(6) –
„Alfabet palcowy” – alfabet palcowy – 33
(7) –
„Zagadki logiczne występujące na rozmowie kwalifikacyjnej”
– zagadki logiczne – 4800
(8) – „Jak
potwierdzić fakt, że dziecko bierze narkotyki” – jak
stwierdzić fakt że dziecko bierze narkotyki – 325
(9) –
„Analemma, czyli słoneczna ósemka” – analemma – 13
(10) –
„Przeżycia na pograniczu śmierci” – przeżycia na
granicy śmierci – 102
Powyższe zestawienie
należy odczytywać w następujący sposób: Na początku, w nawiasie
podane jest miejsce na liście z wynikami wyszukiwania dla danego
zapytania, które podane jest za tytułem artykułu wziętego w
cudzysłów. Na końcu podana jest średnia miesięczna ilość
wyświetleń tego artykułu. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że
jest to ogólna ilość wyświetleń, a więc suma ruchu z
wyszukiwarki, ruchu wewnętrznego (z bloga) i zewnętrznego (fora,
serwisy itp.).
Wysoka ilość wyświetleń
co niektórych artykułów wynika ze zdobycia przez artykuł
wysokiego miejsca w wynikach wyszukiwania dla kilku różnych
zapytań, np. artykuł pt. „Prąd zmienny – prąd stały, czyli o tym, jak wyprostować prąd”
widoczny jest na pierwszej stronie z wynikami wyszukiwania dla nawet
bardzo odległych zapytań jak „prąd stały” czy „prąd
zmienny”, a artykuł pt. „Zagadki logiczne występujące na rozmowie kwalifikacyjnej” generuje ruch z wyszukiwarki w dużej
mierze z zapytania bardziej ogólnego, czyli „zagadki logiczne”.
W miarę jak algorytmy
wyszukiwarki będą uznawać wartość naszego artykułu, podnosząc
go wysoko w swoich wynikach wyszukiwania, od czasu do czasu algorytmy
te będą przypisywać nasz artykuł do kolejnych, nieco odmiennych
zapytań odnoszących się do tematyki artykułu. Widać to czasem
bardzo wyraźnie, gdy nagle od któregoś miesiąca ilość
wyświetleń artykułu wzrasta o tysiąc czy półtora tysiąca. Nie
raz takie przypadki u siebie obserwowałem.
Choć z powyższego
zestawienia widać, że tylko niektóre artykuły mają czterocyfrową
ilość wyświetleń, to jednak warto zabiegać o to, aby
pozycjonować swoje artykuły, choć może bez nadmiernego
angażowania się. Jeśli poruszana przez nas tematyka jest mało
popularna, to nawet pierwsze miejsce na liście z wynikami
wyszukiwania nam nie pomoże – artykuł dużego ruchu nie
wygeneruje. Pewnych rzeczy po prostu nie da się przeskoczyć...
Ciekawe artykuły:
- Statystyki pomocne w pozycjonowaniu bloga
- Jak zdobyć czytelników bloga na Facebooku
- Czy warto promować się na Wykopie
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz