Strony

poniedziałek, 31 sierpnia 2020

Jak sprzedać swój tomik wierszy

W poprzednich artykułach poznaliśmy jak stworzyć własnoręcznie swój tomik wierszy, zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej. Choć dla wielu z was mogło nie być to łatwe, to dalszy etap, to znaczy sprzedaż tomiku, wcale łatwiejszy nie będzie. Niedługo przekonacie się sami, że o wiele łatwiej było wyprodukować tomik niż go sprzedać.

 

jak sprzedać swoją książkę
 

Wyobrażacie sobie, że wystarczy wystawić tomik na sprzedaż i zaraz zaczną ustawiać się kolejki, aby go kupić. Większość z was przeżyje spore rozczarowanie, a niejednokrotnie zniechęcenie, gdy okaże się, że sprzedaż nie odpowiada waszym oczekiwaniom.
 
Poniżej przedstawiamy sposoby jak sprzedać swój tomik poezji (w wersji papierowej) i czego po każdym z nich możemy się spodziewać.


Gdzie można sprzedawać swoje książki

 

1. Sprzedaż bezpośrednia

 
W sprzedaży bezpośredniej sprzedajemy tomik osobom, które wyrażą chęć jego nabycia. Aby zwiększyć tę sprzedaż, należy więc w rozmowie z innymi chwalić się tym, że niedawno wydaliśmy tomik. To często działa. Pod wpływem chwili lub sympatii do nas rozmówca chce taki tomik zakupić. Warto wtedy mieć go przy sobie i od razu zrealizować transakcję. Potem, po namyśle, ta osoba może już nie chcieć. Moja znajoma-poetka zawsze nosiła w torebce kilka egzemplarzy swojego tomiku i w ten sposób wiele ich w przypadkowej rozmowie sprzedała. Jest to więc dobra metoda.
 
Warto tutaj zwrócić uwagę na przepisy prawne. Przy takiej sprzedaży bezpośredniej nie musimy martwić się o to, czy czasem urząd skarbowy nie ukaże nas za brak działalności gospodarczej (w końcu sprzedajemy produkt). Cechą charakterystyczną działalności gospodarczej jest działalność systematyczna i zorganizowana tak jak w sklepie: kupujemy taniej towar, wystawiamy go na półkach, a następnie codziennie siedzimy w sklepie w stałych godzinach pracy, sprzedając go klientom drożej. Nasza działalność nastawiona jest na zysk, dzięki niemu mamy z czego żyć. Przy sprzedaży bezpośredniej swojego tomiku dwie podstawowe cechy działalności gospodarczej nie są zachowane, sprzedaż następuje w sposób przypadkowy.


2. Księgarnie


Swój tomik wierszy możemy dać w komis do księgarni znajdującej się w naszym mieście. Wystarczy tylko porozmawiać z właścicielem. Wspomnienie w rozmowie, że jesteśmy lokalnym twórcą, na pewno nam pomoże. Raczej nie oczekujmy, że księgarz kupi od nas kilka tomików. Zazwyczaj jest to forma komisu, bardzo wygodna dla księgarza, ponieważ niczym nie ryzykuje. Wystawia tomik na półkę i gdy ktoś kupi, rozlicza się dopiero wtedy z nami. Nam daje tyle, ile chcieliśmy, a on zatrzymuje dla siebie marżę, którą narzucił przy wystawieniu tomiku. Bądźmy więc rozsądni w wyznaczaniu naszej ceny tak, aby po powiększeniu o marżę księgarni cena nie była zniechęcająca dla kupującego.
 
W podobny sposób jak w przypadku księgarni w naszym mieście możemy postąpić z innymi księgarniami w naszej okolicy, w sąsiednich miastach.
 
Od strony prawnej nasze działania uzależnione są od umowy z księgarzem, czy będzie to umowa komisowa oficjalna, czy nieoficjalna, czy jak tam... W rozmowie z księgarzem można takie szczegóły się dowiedzieć lub ustalić, jak ma ta współpraca wyglądać.
 
Na koniec zwróćmy jeszcze uwagę, że księgarz prawdopodobnie nie będzie chciał przyjąć książki bez numeru ISBN, warto więc przed drukowaniem tomiku załatwić sobie ten numer. Na szczęście możemy to zrobić samodzielnie i – co najważniejsze – za darmo.


3. Serwisy ogłoszeniowe

 
Teoretycznie mamy także do dyspozycji internetowe serwisy ogłoszeniowe typu Allegro, Olx, Sprzedajemy.pl itp. ale praktyka pokazuje, że sprzedaż za ich pośrednictwem jest znikoma, a często wręcz żadna. Wracamy więc do punktu wyjścia, o czym już mówiliśmy: nikt nie zaryzykuje swoich pieniędzy (w tym przypadku, aby kupić tomik) dla nieznanego nikomu, często bez żadnych osiągnięć poety-amatora. No bo co w treści ogłoszenia napiszesz? „Mam do sprzedania tomik wierszy...”. Powstaje więc ten sam problem, co przy wydawnictwie: czym chcesz kogoś zainteresować? Dlaczego miałby kupić twój tomik? Takich jak ty są dziesiątki. Czy ktoś cię docenił, wyróżnił? Masz jakieś literackie osiągnięcia?
 
Minimalnie większą szansę na sprzedaż w serwisie ogłoszeniowym będziesz miał, jeśli będziesz sprzedawał tomik z autografem, czyli ze swoim podpisem jako autora, ale rewelacji i tak się nie spodziewaj.


4. Spotkania autorskie

 
Każdy szanujący się poeta korzysta z tej formy promocji swojej poezji, bo w ten sposób najlepiej dać się czytelnikom poznać, jakim jest poetą i jakim człowiekiem. Relacje międzyludzkie w handlu bezpośrednim (obojętnie jakim) są bardzo ważne.
 
Najczęściej wybieranym miejscem na spotkanie autorskie jest księgarnia sprzedająca nasz tomik lub Centrum Kultury. W naszym przypadku, kiedy nie jesteśmy jeszcze nikomu znani, najlepszym miejscem jest Centrum Kultury lub biblioteka miejska. Z oczywistych względów łatwiej nam będzie takie miejsce na spotkanie autorskie pozyskać, kiedy będziemy członkiem lokalnego koła poetyckiego. Wtedy możemy nawet liczyć, że dostaniemy taką salę za darmo, w ramach działalności kulturalnej Centrum.
 
Na takim spotkaniu prezentujemy swoją twórczość, niejednokrotnie w oprawie muzycznej, czasem także wokalnej, a gdzieś obok pomocnik siedzi przy stoliku z naszymi tomikami. Jeśli kogoś nasza poezja zainteresuje, podchodzi i kupuje. Możemy oczywiście obejść się bez pomocnika i samemu sprzedawać, różne są rozwiązania. Jeśli nie chcemy samemu prezentować swoich wierszy, możemy poprosić kogoś innego, na przykład kogoś z koła recytatorskiego działającego przy Centrum Kultury lub w którejś z lokalnych szkół.
 
Na koniec przydatna informacja: czytelnicy lubią autografy i dedykacje, więc uwzględnijmy to w swoim programie i przygotujmy na to odpowiedni czas. Po zakończeniu prezentacji zasygnalizujmy zebranym, że tomik jest do nabycia przy stoliku, a jeśli ktoś życzy sobie dedykację, to bardzo proszę.
 
Myśląc o takim spotkaniu autorskim, może nachodzić pytanie-problem, skąd wziąć zainteresowanych ludzi? Sami musimy o nich zadbać, rozgłaszając wszem wobec o takim spotkaniu, wywieszając stosowne powiadomienie przy Centrum Kultury, ale nie tylko, także na słupach ogłoszeniowych, sklepach, gdzie się da. Ja zawsze podaję taki przykład: możesz nawet rozdawać za darmo złoto, ale jeśli nikt nie będzie wiedział, gdzie to złoto rozdajesz, to i nikt nie przyjdzie. Rozpowiadaj więc dookoła o tym, trąb na prawo i lewo, zachęcaj sąsiadów, znajomych, aby przekazali tę informację dalej. Daj notkę prasową w prasie lokalnej, nie zapominając oczywiście zaprosić redakcję na spotkanie. Działa w twoim mieście radio, telewizja internetowa? Skorzystaj z tego. Zaproś słuchaczy i widzów na spotkanie z tobą, może przy okazji uda się pozyskać jakiś reportaż o tobie lub o twojej poezji...
 

5. Sprzedaż wysyłkowa w internecie

 
Swój tomik w wersji papierowej promować możemy w internecie: w serwisach społecznościowych, na swoim blogu, gdziekolwiek. Jeśli ktoś mieszka za daleko od nas, aby kupić tomik osobiście, umożliwmy sprzedaż wysyłkową. Nic przecież nie stoi na przeszkodzie.
 
W następnym artykule pt. „Jak sprzedać swój e-book” zapoznamy się z możliwościami sprzedaży naszego tomiku w wersji elektronicznej.
 






Ciekawe artykuły:

    
    Zapoznaj się z innymi artykułami. Przejdź do zakładki Spis artykułów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz