W
poprzednich artykułach poznaliśmy jak stworzyć własnoręcznie
swój tomik wierszy, zarówno w wersji papierowej, jak i
elektronicznej. Choć dla wielu z was mogło nie być to łatwe, to
dalszy etap, to znaczy sprzedaż tomiku, wcale łatwiejszy nie
będzie. Niedługo przekonacie się sami, że o wiele łatwiej było
wyprodukować tomik niż go sprzedać.
Wyobrażacie
sobie, że wystarczy wystawić tomik na sprzedaż i zaraz zaczną
ustawiać się kolejki, aby go kupić. Większość z was przeżyje
spore rozczarowanie, a niejednokrotnie zniechęcenie, gdy okaże się,
że sprzedaż nie odpowiada waszym oczekiwaniom.
Poniżej
przedstawiamy sposoby jak sprzedać swój tomik poezji (w wersji
papierowej) i czego po każdym z nich możemy się spodziewać.
Gdzie można sprzedawać swoje książki
1. Sprzedaż bezpośrednia
W
sprzedaży bezpośredniej sprzedajemy tomik osobom, które wyrażą
chęć jego nabycia. Aby zwiększyć tę sprzedaż, należy więc w
rozmowie z innymi chwalić się tym, że niedawno wydaliśmy tomik.
To często działa. Pod wpływem chwili lub sympatii do nas rozmówca
chce taki tomik zakupić. Warto wtedy mieć go przy sobie i od razu
zrealizować transakcję. Potem, po namyśle, ta osoba może już nie
chcieć. Moja znajoma-poetka zawsze nosiła w torebce kilka
egzemplarzy swojego tomiku i w ten sposób wiele ich w przypadkowej
rozmowie sprzedała. Jest to więc dobra metoda.
Warto
tutaj zwrócić uwagę na przepisy prawne. Przy takiej sprzedaży
bezpośredniej nie musimy martwić się o to, czy czasem urząd
skarbowy nie ukaże nas za brak działalności gospodarczej (w końcu
sprzedajemy produkt). Cechą charakterystyczną działalności
gospodarczej jest działalność systematyczna i zorganizowana tak
jak w sklepie: kupujemy taniej towar, wystawiamy go na półkach, a
następnie codziennie siedzimy w sklepie w stałych godzinach pracy,
sprzedając go klientom drożej. Nasza działalność nastawiona jest
na zysk, dzięki niemu mamy z czego żyć. Przy sprzedaży
bezpośredniej swojego tomiku dwie podstawowe cechy działalności
gospodarczej nie są zachowane, sprzedaż następuje w sposób
przypadkowy.
2. Księgarnie
Swój
tomik wierszy możemy dać w komis do księgarni znajdującej się w
naszym mieście. Wystarczy tylko porozmawiać z właścicielem.
Wspomnienie w rozmowie, że jesteśmy lokalnym twórcą, na pewno nam
pomoże. Raczej nie oczekujmy, że księgarz kupi od nas kilka
tomików. Zazwyczaj jest to forma komisu, bardzo wygodna dla
księgarza, ponieważ niczym nie ryzykuje. Wystawia tomik na półkę
i gdy ktoś kupi, rozlicza się dopiero wtedy z nami. Nam daje tyle,
ile chcieliśmy, a on zatrzymuje dla siebie marżę, którą narzucił
przy wystawieniu tomiku. Bądźmy więc rozsądni w wyznaczaniu
naszej ceny tak, aby po powiększeniu o marżę księgarni cena nie
była zniechęcająca dla kupującego.
W
podobny sposób jak w przypadku księgarni w naszym mieście możemy
postąpić z innymi księgarniami w naszej okolicy, w sąsiednich
miastach.
Od
strony prawnej nasze działania uzależnione są od umowy z
księgarzem, czy będzie to umowa komisowa oficjalna, czy
nieoficjalna, czy jak tam... W rozmowie z księgarzem można takie
szczegóły się dowiedzieć lub ustalić, jak ma ta współpraca
wyglądać.
Na
koniec zwróćmy jeszcze uwagę, że księgarz prawdopodobnie nie
będzie chciał przyjąć książki bez numeru ISBN, warto więc
przed drukowaniem tomiku załatwić sobie ten numer. Na szczęście
możemy to zrobić samodzielnie i – co najważniejsze – za darmo.
3. Serwisy ogłoszeniowe
Teoretycznie
mamy także do dyspozycji internetowe serwisy ogłoszeniowe typu
Allegro, Olx, Sprzedajemy.pl itp. ale praktyka pokazuje, że sprzedaż
za ich pośrednictwem jest znikoma, a często wręcz żadna. Wracamy
więc do punktu wyjścia, o czym już mówiliśmy: nikt nie
zaryzykuje swoich pieniędzy (w tym przypadku, aby kupić tomik) dla
nieznanego nikomu, często bez żadnych osiągnięć poety-amatora.
No bo co w treści ogłoszenia napiszesz? „Mam do sprzedania tomik
wierszy...”. Powstaje więc ten sam problem, co przy wydawnictwie:
czym chcesz kogoś zainteresować? Dlaczego miałby kupić twój
tomik? Takich jak ty są dziesiątki. Czy ktoś cię docenił,
wyróżnił? Masz jakieś literackie osiągnięcia?
Minimalnie
większą szansę na sprzedaż w serwisie ogłoszeniowym będziesz
miał, jeśli będziesz sprzedawał tomik z autografem, czyli ze
swoim podpisem jako autora, ale rewelacji i tak się nie spodziewaj.
4. Spotkania autorskie
Każdy
szanujący się poeta korzysta z tej formy promocji swojej poezji, bo
w ten sposób najlepiej dać się czytelnikom poznać, jakim jest
poetą i jakim człowiekiem. Relacje międzyludzkie w handlu
bezpośrednim (obojętnie jakim) są bardzo ważne.
Najczęściej
wybieranym miejscem na spotkanie autorskie jest księgarnia
sprzedająca nasz tomik lub Centrum Kultury. W naszym przypadku,
kiedy nie jesteśmy jeszcze nikomu znani, najlepszym miejscem jest
Centrum Kultury lub biblioteka miejska. Z oczywistych względów
łatwiej nam będzie takie miejsce na spotkanie autorskie pozyskać,
kiedy będziemy członkiem lokalnego koła poetyckiego. Wtedy możemy
nawet liczyć, że dostaniemy taką salę za darmo, w ramach
działalności kulturalnej Centrum.
Na
takim spotkaniu prezentujemy swoją twórczość, niejednokrotnie w
oprawie muzycznej, czasem także wokalnej, a gdzieś obok pomocnik
siedzi przy stoliku z naszymi tomikami. Jeśli kogoś nasza poezja
zainteresuje, podchodzi i kupuje. Możemy oczywiście obejść się
bez pomocnika i samemu sprzedawać, różne są rozwiązania. Jeśli
nie chcemy samemu prezentować swoich wierszy, możemy poprosić
kogoś innego, na przykład kogoś z koła recytatorskiego
działającego przy Centrum Kultury lub w którejś z lokalnych
szkół.
Na
koniec przydatna informacja: czytelnicy lubią autografy i dedykacje,
więc uwzględnijmy to w swoim programie i przygotujmy na to
odpowiedni czas. Po zakończeniu prezentacji zasygnalizujmy zebranym,
że tomik jest do nabycia przy stoliku, a jeśli ktoś życzy sobie
dedykację, to bardzo proszę.
Myśląc
o takim spotkaniu autorskim, może nachodzić pytanie-problem, skąd
wziąć zainteresowanych ludzi? Sami musimy o nich zadbać,
rozgłaszając wszem wobec o takim spotkaniu, wywieszając stosowne
powiadomienie przy Centrum Kultury, ale nie tylko, także na słupach
ogłoszeniowych, sklepach, gdzie się da. Ja zawsze podaję taki
przykład: możesz nawet rozdawać za darmo złoto, ale jeśli nikt
nie będzie wiedział, gdzie to złoto rozdajesz, to i nikt nie
przyjdzie. Rozpowiadaj więc dookoła o tym, trąb na prawo i lewo,
zachęcaj sąsiadów, znajomych, aby przekazali tę informację
dalej. Daj notkę prasową w prasie lokalnej, nie zapominając
oczywiście zaprosić redakcję na spotkanie. Działa w twoim mieście
radio, telewizja internetowa? Skorzystaj z tego. Zaproś słuchaczy i
widzów na spotkanie z tobą, może przy okazji uda się pozyskać
jakiś reportaż o tobie lub o twojej poezji...
5. Sprzedaż wysyłkowa w internecie
Swój
tomik w wersji papierowej promować możemy w internecie: w serwisach
społecznościowych, na swoim blogu, gdziekolwiek. Jeśli ktoś
mieszka za daleko od nas, aby kupić tomik osobiście, umożliwmy
sprzedaż wysyłkową. Nic przecież nie stoi na przeszkodzie.
W
następnym artykule pt. „Jak sprzedać swój e-book”
zapoznamy się z możliwościami sprzedaży naszego tomiku w wersji
elektronicznej.
Ciekawe artykuły:
- Jak zrobić tomik wierszy we własnym zakresie
- Jak ocenić wartość swojej poezji
- O motywach osobistych w poezji polskiej
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz