wtorek, 20 stycznia 2015

Typowe pytania i odpowiedzi na rozmowie kwalifikacyjnej cz 1

Nie będzie chyba przesady w stwierdzeniu, że rozmowa kwalifikacyjna to marketing w pełnym tego słowa znaczeniu: wystarczy zrobić dobre wrażenie na rekrutującym, aby mieć szansę na pracę. Mechanizm ten działa zresztą we wszystkich sferach naszego życia. Wiadomym jest, iż nasza wiedza i umiejętności także są ważne, ale z pewnością właściwe „sprzedanie się” potrafi przekonać do siebie pracodawcę, który ujrzy w nas jakiś potencjał. 

pytania na rozmowie kwalifikacyjnej

W naszych czasach, w dobie wszechobecnego internetu, spotykamy się coraz częściej z sytuacją, w której niektórzy rekruterzy chcąc pozyskać o nas więcej informacji, przeglądają nasze profile na serwisach społecznościowych takich, jak Nasza Klasa, Facebook czy nasze strony internetowe. Mogą dowiedzieć się z nich znacznie więcej niż chcemy im powiedzieć. Sam stosuję tę metodę w stosunku do potencjalnych pracodawców. Wpisuję w Google nazwę firmy lub nazwisko właściciela (jeżeli firma jest niewielka) i przeglądam opinie na ich temat. W ten sposób, na przykład odrzuciłem jedną ofertę pracy zanim jeszcze złożyłem podanie. Okazało się, że właściciel to młody człowiek, który na którymś z serwisów opisuje siebie i wymienia bodajże cztery czy pięć ukończonych kursów z zakresu manipulowania ludźmi i wpływania na ich decyzje. Pomyślałem sobie wtedy: „Niezły z ciebie będzie pracodawca...”. Człowiek ten mógłby okazać się dobrym lub przynajmniej uczciwym pracodawcą, lecz z kimś kto kończy takie kursy nie jest mi akurat po drodze...

Wracając do serwisów społecznościowych i naszych profili, miejmy tego świadomość, że wystawiają one świadectwo o nas, nie tylko wśród społeczności internetowej, ale także czasem w oczach przeglądającego je rekrutera czy przyszłego pracodawcę. Jaką wiedzę może rekruter zdobyć z naszych profili. Przede wszystkim poziom naszej mentalności i kultury osobistej. Nasze wypowiedzi udzielane w internecie nie giną, pozostają latami, więc wszystko co napiszemy może stanąć kiedyś za nami lub przeciwko nam. Jeżeli wypowiadamy się w sposób nieuprzejmy, obraźliwy i bez okazywania szacunku rozmówcy, świadczy to o tym, jak bardzo jesteśmy prymitywni i nieokrzesani. Starajmy się teraz o posadę handlowca lub pracownika obsługi klienta- kto nas zaangażuje na takie stanowisko? Dlatego tak ważne staje się obecnie świadome budowanie własnego wizerunku w sieci.

Na rozmowie kwalifikacyjnej spotykamy się z różnymi pytaniami, ale są takie, które prawie zawsze padną, na przykład gdzie ostatnio pracowaliśmy lub dlaczego już w tej firmie nie pracujemy. Warto zawczasu zapoznać się z takimi „standardowymi” pytaniami i przygotować sobie odpowiedzi, abyśmy nie dukali przed rekruterem lub komisją rekrutacyjną, bo obniży to naszą wartość, jeżeli zaczniemy się jąkać i zapętlać w odpowiedziach. Z badań wynika, że wśród pytań, które rekruterzy często zadają kandydatom, na pierwszym miejscu znalazło się to o powody zmiany pracy, później dociekanie o motywację do pracy, oczekiwania wobec nowego pracodawcy oraz największe dotychczasowe sukcesy zawodowe. 

Szukając pracy warto także pozyskać nieco wiedzy z dziedziny autoprezentacji i autopromocji, gdyż kandydaci często nie potrafią właściwie odczytać intencji rekrutera. 

Takim typowym błędem niedoświadczonych kandydatów jest odpowiedź udzielana na prośbę, aby opowiedzieli coś o sobie. Dużo osób zaczyna streszczać swoje życie i wymieniać swoje zainteresowania, tymczasem przyszłego pracodawcę interesuje przede wszystkim nasza przydatność dla firmy, czyli będzie go interesowało, jakie ukończyliśmy szkoły, kursy, jakie mamy doświadczenie zawodowe, biznesowe i tym podobne. Naprawdę nikogo nie interesuje to, że mamy w domu pięć kotów i dwa psy lub, że lubimy długie spacery...

Poniżej zapoznamy się z niektórymi typowymi pytaniami padającymi na rozmowie kwalifikacyjnej oraz z proponowanymi właściwymi odpowiedziami.



Pytanie 1: Proszę opowiedzieć coś o sobie



     Nazywam się... Ukończyłem studia (lub szkołę) ..., w czasie których największą wagę przywiązywałem do... (nauki języków obcych, nauki zawodu, pracy z ludźmi itp.). Następnie przeszedłem praktyki w … (praktyki zawodowe, kursy przygotowawcze, szkolenia). Dalej to już edukacja własna, zarówno na podstawie książek, bezpośredniego doświadczenia, jak i konsultacji pod okiem zawodowców. Z wykształcenia jestem ... — zajmuję się tym od … lat. Temat ten pasjonuje mnie. Uważam, że osoby, które w podobny sposób podchodzą do pracy, są znacznie wydajniejsze i osiągają znacznie lepsze wyniki. W ciągu tego czasu, pracowałem w takich firmach, jak ... Stanowiska, jakie do tej pory obejmowałem, to przede wszystkim ... W poprzedniej pracy byłem odpowiedzialny za....., co dawało mi duży poziom satysfakcji... Sądzę, że mój dorobek zawodowy w pełni odpowiada, a może nawet trochę przewyższa wymagania stanowiska w Pańskiej firmie. Uważam, że w Pańskiej firmie mam równie szerokie pole do popisu i będę mógł się przyczynić do jej rozwoju równie skutecznie, co w poprzednich firmach, w których pracowałem.


Pytanie 2: Jakie są Pana słabe strony?



     Każdy ma jakieś słabe strony, więc i ja nie jestem od nich wolny. Uważam, że to dobrze, ponieważ wskazują nam one, gdzie powinniśmy skupić naszą uwagę — zarówno na polu zawodowym, jak i prywatnym.  Na przykład, kiedy zorientowałem się, że za dużo czasu tracę na gry komputerowe, co było spowodowane wciąganiem mnie przez ten wirtualny świat, zacząłem nastawiać sobie budzik, aby informował mnie, że wyznaczony przeze mnie czas został już wykorzystany. W ten sposób pozbyłem się jednej ze swoich słabych stron, która teraz jest — mogę się przyznać — jedną z moich mocniejszych, ponieważ nauczyłem się dzięki temu organizacji czasu i samodyscypliny. Obie umiejętności przydały mi się później w mojej pracy zawodowej, kiedy to …. (wymienić przykłady). Teraz potrafię szybciej i sprawniej przechodzić od jednego zadania czy projektu do drugiego, bez zbędnego skupiania się na nieistotnych szczegółach. Oczywiście, wciąż mam jakieś słabe strony, ale cały czas nad nimi pracuję.

     Zawsze starajmy się podawać takie „wady”, które w oczach pracodawcy będą zaletami, na przykład:


  • czasami tak bardzo skupiam się na wykonywanej czynności, że zapominam o upływie czasu,
  • jestem uparty w dążeniu do celu,
  • lubię przejmować inicjatywę.



Pytanie 3: Jakie są Pana mocne strony?



     Jeśli chodzi o cechy przydatne na tym stanowisku, to z pewnością skrupulatność i wytrwałość. Zdaję sobie sprawę, że stanowisko to jest dość wymagającym zajęciem — i między innymi dlatego jestem pewien, że pasuje do mojego charakteru. Lubię wyzwania i zwykle dopinam swego. Jeśli postanowię, że coś zrobię, to to po prostu robię. Z kolei jeśli chodzi o kontakty z ludźmi, które są rzeczą podstawową w firmie, to myślę, że moje ciepłe relacje, wsparcie i sympatyczne podejście, to coś, co powinno być normą w kontaktach międzyludzkich.


                                Strona    1/15    Dalej >



2 komentarze:

  1. zawsze mi się wydawało że najważniejsze są kompetencje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak powinno być, ale dobra autoprezentacja bardzo wiele może nam pomóc, także w przypadku niskiej kompetencji. Zresztą, kompetencje nie zawsze idą w parze z wartością pracownika. Już widziałem w swoim życiu, jak zwykły robotnik z wieloletnim stażem zawodowym zaginał takiego biurowego inżynierka, wykazując mu, że nie wie o czym mówi. A zdawałoby się, że gościu po studiach, to ma duże kompetencje...

      Usuń

Wspomóż mnie lub zostań moim patronem już od 5 zł - sprawdź szczegóły

Moje e-booki

Kliknij w okładkę, aby przejść do strony książki

Przejdź do strony książki Przejdź do strony książki