poniedziałek, 26 stycznia 2015

Typowe pytania i odpowiedzi na rozmowie kwalifikacyjnej cz 3

Pytanie 10: Od czego zacznie Pan swój pierwszy dzień w pracy ?


     Ludzie tworzą firmę, więc dobre kontakty to podstawa. Dlatego pierwszy dzień zacznę od poznania ludzi, nawet jeśli miałby to być tylko uścisk dłoni i wymiana jednego zdania. Chciałbym także porozmawiać ze swoim bezpośrednim przełożonym o mojej pracy: jakie są moje obowiązki, jakie są oczekiwania wobec mnie i ewentualnie o innych uwagach, jeśliby były. Każda firma prowadzi swoją indywidualną politykę pracy, więc starałbym się szybko odnaleźć w nowych warunkach, aby być częścią zespołu.



Pytanie 11: Czy wykonywał Pan już tego rodzaju pracę?


     Niestety, nie dysponuję zbyt dużym doświadczeniem, lecz chętnie współpracuję z innymi osobami, a co za tym idzie będę mógł w szybki sposób to doświadczenie zdobyć. Jest to też pewna zaleta, gdyż brak doświadczenia umożliwia mi opanowanie moich obowiązków ściśle na wzór wymaganych w tej firmie, bez nawyków i przyzwyczajeń z innych firm. Ponadto moje wcześniejsze doświadczenia dają mi bardzo dobre podstawy do opanowania tej umiejętności. Myślę, że każda praca stanowi wyzwanie, którego chętnie się zawsze podejmuję. Nigdy nie miałem problemów z opanowywaniem nowych czynności.


Jeżeli posiadamy doświadczenie, ale krótkie:


     W ciągu tego czasu nauczyłem się...........; sprawowałem nadzór nad............; osiągnąłem takie wyniki jak:....



Pytanie 12: Jakie są Pańskie oczekiwania finansowe?


     Zdaję sobie sprawę, że nowym pracownikom zwykle oferuje się niższą stawkę godzinową. Wiem jednak, że jestem w stanie wnieść ponadprzeciętny wkład w Pańską firmę, chciałbym więc być uczciwie i adekwatnie wynagrodzony. W ostatniej mojej pracy, za podobne stanowisko, zaoferowano mi [podać]. Mam nadzieję, że w Pańskiej firmie mogę liczyć na podobne warunki finansowe. Uważam, że to uczciwa stawka wobec obowiązków, jakie mnie czekają. Oczywiście, jestem otwarty na negocjacje. Zależy mi bowiem na obustronnym zadowoleniu. Jestem otwarty także na tak zwany okres próbny z zaniżoną stawką, aby firma mogła zapoznać się z moimi umiejętnościami. Po okresie próbnym oczekiwałbym jednak pełnej, typowej stawki, jaka obowiązuje na tym stanowisku.



Pytanie 13: Dlaczego mamy zatrudnić akurat Pana?


     Uważam, że opłaca się inwestować w pracowników z doświadczeniem. Pracowałem w tym zawodzie przez przeszło [podać jak długo]. Choć teoria i wiedza są istotne, to bez poparcia w praktyce mogą nie być wystarczające do produktywnej i właściwej pracy. Ponieważ mogę się pochwalić jednym i drugim, to sądzę, że jestem odpowiednią osobą do tej firmy. Również moje kwalifikacje odpowiadają Pańskim wymogom: biegle posługuję się komputerem oraz biurowym oprogramowaniem... Cechuje mnie zdecydowanie, pewność siebie i jestem w miarę komunikatywny, dzięki czemu wydajnie pracuję w zespole. A dodatkowo, dokształciłem własne umiejętności, kończąc następujące szkolenia: [wymienić]. W poprzedniej pracy moje innowacyjne strategie i propozycje zwiększyły dochody firmy i przyczyniły się do zwiększenia efektywności pracy. Wiem, że mogę zrobić to samo dla Pana. Posiadam znacznie większą wiedzę i umiejętności niż są wymagane na tym stanowisku. Posiadam więc potencjał, który firma będzie mogła wykorzystać.



Pytanie 14: Co chce Pan robić za pięć lat?


     Chociaż trudno jest przewidzieć przyszłość, szczerze wierzę, że za pięć lat będę jednym z najskuteczniejszych pracowników firmy — taki przynajmniej jest mój ambitny cel. Chcę wykonywać swój zawód na jeszcze lepszym poziomie, interesuje mnie dalsze dokształcanie i rozwijanie umiejętności. Mam świadomość, że moja praca przekłada się na sytuację firmy, dlatego chcę brać czynny udział w rozwoju swojego miejsca pracy i być przydatny. Dbając o swój rozwój osobisty, zwiększam jednocześnie wartość dla firmy. Mam nadzieję, że i firmie zależy na wykwalifikowanej kadrze i zapewni mi system szkoleń, który podniesie moje kompetencje...



Pytanie 15: Czy ma Pan do mnie jakieś pytania?


     Przygotuj sobie przed rozmową pytania, które są dla ciebie ważne. Mogą dotyczyć zakresu obowiązków na danym stanowisku, samej firmy i jej produktów czy też dalszego procesu rekrutacji. Brak pytań do rekrutera świadczy o twoim braku przygotowania i małej motywacji do pracy. Niech rekruter nie ma wątpliwości, że dobrze przygotowałeś się do rozmowy.


Przykładowa wypowiedź:


     Tak, oczywiście. Chciałbym dowiedzieć się czegoś więcej o tym stanowisku: na przykład, czym powinien wyróżniać się pracownik zajmujący tę pozycję? Jaki miałby być konkretnie zakres moich obowiązków? Czy firma przeprowadza szkolenia pracowników w celu podnoszenia ich kwalifikacji? Czy istnieje możliwość awansu i jaki trzeba mieć staż, aby móc awansować? Chciałbym kontynuować naukę w systemie zaocznym, czy firma wychodzi naprzeciw takim aspiracjom pracownika, chociażby stosując elastyczny czas pracy, dopasowując go do potrzeb uczącego się pracownika?


                          < Wstecz    1...3/15    Dalej >



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wspomóż mnie lub zostań moim patronem już od 5 zł - sprawdź szczegóły

Moje e-booki

Kliknij w okładkę, aby przejść do strony książki

Przejdź do strony książki Przejdź do strony książki