Jednym z najczęstszych
problemów z prawidłową pracą pilotów RTV jest niedziałanie lub
złe działanie części jego przycisków – niektóre przyciski
działają dobrze, a niektóre albo w ogóle nie działają, albo
działają, ale ciężko, trzeba je wielokrotnie wciskać, aby
zadziałały.
Prawie zawsze
odpowiedzialne za taki stan rzeczy są gumowe końcówki tych
przycisków. Przy wciskaniu przycisku dotyka on styków na płytce,
zwierając je, przez co do nadajnika trafia odpowiednia informacja,
jakie polecenie (impuls częstotliwościowy) wygenerować i wysłać.
Pilot
RTV
|
Przy wieloletniej pracy
pilota gumki te tracą swoje naturalne właściwości przewodnictwa
elektrycznego, co skutkuje właśnie tym, że pomimo dotykania styków
nie następuje ich zwarcie poprzez powierzchnię gumki, a przez to
przycisk pilota „nie działa”.
Problem z gumkami należy
do najczęstszych przyczyn niezadowalającej pracy pilota, choć
spotkałem się raz z przypadkiem, że przyczyną niedziałania kilku
przycisków była zła technologia wykonania łączeń i przejść
między ścieżkami pilota. Trzeba było je śrubokrętem podociskać,
aby uzyskać elektryczne połączenie. Są to jednak przypadki
sporadyczne, dlatego w niniejszym artykule skupimy się tylko na
problemie z gumkami pilota.
Jak sprawdzić pilot czy działa prawidłowo
Jeśli mamy pilota z
niedziałającymi niektórymi przyciskami, pierwsze co musimy zrobić
to potwierdzić przyczynę usterki, czyli sprawdzić, czy
rzeczywiście za niedziałanie poszczególnych przycisków
odpowiadają gumki znajdujące się pod nimi.
Dobrą praktyką przed
rozkręceniem pilota jest wynotowanie sobie na kartce wszystkich
niedziałających przycisków. W ten sposób będziemy wiedzieli po
rozkręceniu pilota, które styki należy sprawdzić.
Dostanie się do środka
pilota, nie jest zbyt trudne. Jeśli na pilocie nie widzimy żadnych
śrubek do odkręcenia, to wiadome jest, że obudowa jest zamknięta
na zatrzaski. Wystarczy nożem lekko podważyć z boku obudowę, aby
te zatrzaski puściły.
Wystarczy
podważyć zatrzaski pilota nożem
|
Po otwarciu obudowy mamy
dostęp do płytki pilota. Prawie całą jej powierzchnię zajmują
styki przycisków i ścieżki łączące je ze sobą. Przykładając
na chwilę gumową nakładkę z przyciskami, ustalamy, które styki
mamy sprawdzić.
Płytka
pilota
|
Ja do sprawdzania
poprawnej pracy poszczególnych styków pilota używam urządzenia
opartego na układzie TFSM 5360. Jest to odbiornik podczerwieni w
paśmie 36 kHz, czyli fali nośnej pilotów pracujących z kodem
RC-5. Nie odbiera on sygnałów częstotliwościowych pochodzących
od poszczególnych przycisków (każdy przycisk ma przydzieloną
częstotliwość, która jest nakładana na falę nośną), lecz
odbiera ich falę nośną, co do sprawdzenia poprawnej pracy
przycisku jest wystarczające.
Jeśli mamy dostęp do
macierzystego urządzenia (telewizor, wieża), z którym pracuje
pilot, to oczywiście nie musimy korzystać z tego typu testerów. Ja
muszę, ponieważ do naprawy otrzymuję sam pilot, bez urządzenia,
którym on steruje.
Sprawdzanie styku polega
na jego chwilowym zwarciu i ocenie czy został wygenerowany dzięki
temu impuls podczerwieni. Mając przy sobie macierzyste urządzenie,
wystarczy sprawdzić, czy zareagowało ono poprawnie na polecenie
tego przycisku. Prawie zawsze tak się stanie, przez co uzyskujemy
informację, że elektronika pilota działa bez zarzutu, a problem z
pilotem wynika z gumki, która utraciła swoje właściwości.
Styki możemy sprawdzić,
bądź śrubokrętem, przykładając go do styków i w ten sposób je
zwierając, bądź poprzez przyłożenie do styku gumki od
działającego przycisku. Po naciśnięciu z góry przycisku pilot
powinien zadziałać.
Zwieranie
styków pilota za pomocą śrubokręta
|
Jak wymienić gumki w pilocie
Mając już pewność, że
za niedziałające przyciski pilota odpowiadają zużyte gumki
znajdujące się pod nimi, możemy przystąpić do ich wymiany. W tym
celu najlepiej zakupić sobie (za nieduże pieniądze) w sklepie
elektronicznym zestaw do naprawy gumek do pilotów. Zawiera on nowe
gumki oraz klej, którym je przykleimy do reszty.
Zestaw
naprawczy do pilotów
|
Zanim przykleimy nowe
gumki, musimy dla nich zrobić miejsce, czyli najpierw musimy ściąć
stare gumki na grubość nowej gumki razem z klejem, czyli gdzieś
tak z 1 mm. Dopiero teraz w ich miejsce możemy przykleić nowe.
Stare
gumki najlepiej ściąć żyletką
|
W zależności od kleju
musimy odczekać jakiś czas (nawet do 24 godzin), aby klej związał
gumki. Po tym czasie możemy poskładać pilot i sprawdzić, czy
niedziałające wcześniej przyciski zaczęły działać.
Nie trzeba chyba mówić
o tym, że wymieniamy tylko gumki tych przycisków, które nie
działają. Pozostałe gumki pozostawiamy w spokoju, bo skoro
przyciski działają, to znaczy, że nie ma potrzeby z nimi nic
robić.
Poniższy filmik zawiera
więcej fotografii obrazujących temat tego artykułu, więc
zachęcamy do jego obejrzenia.
Ciekawe artykuły:
Do sprawdzania pilotów wystarczy każdy aparat cyfrowy nawet w telefonie. Wystarczy skierować diodę na obiektyw i na ekranie podglądu można zobaczyć efekt migającej diody podczerwieni w momencie naciskania przycisków
OdpowiedzUsuńDobra rada, dzięki.
UsuńJak przelutować uszkodzoną ścieżkę na płytce pilota?
OdpowiedzUsuńNiektórzy zalutowują cyną - nadmiar cyny łączy wtedy ścieżki. Lepiej jednak wziąć kawałek cienkiego przewodu (np. z linki) i przylutować go po jednej i po drugiej stronie przerwanej ścieżki.
UsuńWitam.Lepiej kupić zamiennik pilota czy wymieniać dwie gumki?Jaka jest gwarancja, że gumki nie odpadną?Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńJeśli używamy kleju (silikonu) dostarczonego wraz z gumkami, posmarujemy całą powierzchnię gumki, i odczekamy wymaganą przez producenta ilość czasu, to gumka będzie się trzymać. Na pewno nie odpadnie. Zestaw gumek kosztuje ok.8 zł, a nowy pilot ok. 25 zł. Jest to więc kwestia indywidualnego wyboru...
UsuńDziękuję za odpowiedź i za wpis;)Myślałem, żeby posmarować gumkę klejem przewodzącym prąd, zostało mi trochę po naprawie ogrzewania tylnej szyby w samochodzie.Ciekawe , czy zadziała..:)A jak nie to kupię gumki.Z drugiej strony skoro w pilocie przestały działać dwie gumki to kwestią czasu jest jak zacznie się to sypać dalej.Trzecią kwestią jest zamiennik i jego jakość.Tyle pytań i tak mało odpowiedzi :-D Pozdrawiam!
UsuńDzięki;)
UsuńNie wiem czy klej przewodzący to dobry pomysł, nawet gdy wyschnie, bo będzie on wprowadzał w układ zwarcie metaliczne ścieżek od przycisków, a gumki tego nie robią. Nie wiem czy to może wpłynąć jakoś negatywnie na elektronikę pilota. Rzeczywiście, skoro kilka gumek przestało działać, więc można się spodziewać, że podobny los czeka za jakiś czas inne gumki, zwłaszcza te często używane. Co do zamienników, stara prawda mówi, jaka cena taka jakość... Pewnych rzeczy się nie przeskoczy.
UsuńWitam. Dzięki temu wpisowi po 2 latach znów mogę wyłączyć telewizor przyciskiem (zamiennik pilota się u mnie nie sprawdził) BARDZO DZIĘKUJĘ:-)
OdpowiedzUsuńFajnie, że mój artykuł okazał się przydatny. Mogę tylko powtórzyć za nazwą mego bloga: wiedza jest super! :) Pozdrawiam
UsuńBardzo pomocny artykuł krótko i na temat super
OdpowiedzUsuń